پایان خیس یک رویا/ وداع شاگردان کی روش با جام جهانی
خبرگزاری بسیج: سوت ولاسکوی اسپانیایی پایان رویاهای ایران در جام جهانی برزیل بود، ایران ۳ بر یک به بوسنی باخت تا رویای صعود به مرحله دوم جام جهانی نقش بر آب شود.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری بسیج، سوت ولاسکوی اسپانیایی پایان رویاهای ایران در جام جهانی برزیل بود، آن هم در در شبی که تیم ملی نمایشی متفاوت نسبت به بازی مقابل نیجریه و آرژانتین داشت به بوسنی 3 بر یک باخت تا رویای صعود به مرحله دوم جام جهانی نقش بر آب شود، تا پرونده ایران در جام جهانی با دو شکست و یک مساوی بسته شود.

***

از ساعت 20:30  بود که با سوت داور اسپانیایی، ایران در یکی از حساس ترین بازی های تاریخ فوتبال کشور برابر بوسنی به میدان رفت، مسابقه ای که پیروزی در آن و شکست نیجریه مقابل آرژانتین می توانست رویای ایران برای صعود به مرحله دوم جام جهانی را برای اولین بار محقق کند.

برای ایران در این دیدار علیرضا حقیقی، پژمان منتظری، مهرداد پولادی، سید جلال حسینی، امیرحسین صادقی،‌ احسان حاج صفی، جواد نکونام، آندرانیک تیموریان، اشکان دژاگه، رضا قوچان نژاد و مسعود شجاعی به میدان رفتند و برای بوسنی آسمیر بگوویچ، امیر اسپاهیچ، ورساجوویچ، شونیچ، کولاسیناچ، بسیچ، پیانیچ، سوشیچ، ادین ژکو، ایبیسویچ، هجروویچ 11 بازیکنی بودند که به میدان رفتند.

همان طور که پیش بینی و کی روش اعلام کرده بود تیم ملی مانند بازی مقابل نیجریه و بوسنی با یک تاکتیک دفاعی بازی را آغاز کرد و ابتدا سعی در گل نخوردن داشت. بازی بسته و دفاعی ایران سبب شده بود که بوسنی رو به جلوتر بازی کند و از همان ابتدا با یک بازی تهاجمی روی دروازه ایران خیمه بزند. شاگردان سوسیچ روی سانتر از جناحین و ارسال برای بازیکنان بلند قامتشان به دنبال باز کردن دروازه ایران بودند.

در دقیقه دوم این دیدار بازیکنان بوسنی فرصت مناسبی را برای گلزنی از دست دادند. یک ارسال بلند برای ژکو با شوت این بازیکن مشهور همراه شد اما ضربه او از بالای دروازه ایران راهی اوت شد.در دقیقه نهم این دیدار بار دیگر تیم بوسنی تلاش کرد با ارسال هوایی به گل برسد. ارسال یک توپ بلند برای ژکو این بازیکن را در فرصت سرزنی قرار داد و او با یک ضربه سر تلاش کرد تیمش را به گل برساند اما واکنش خوب حقیقی مانع از این اتفاق شد.

بعد از این فرصت بوسنی بازی متعادل شد و دو تیم تلاش زیادی کردند تا بر روی دروازه یکدیگر موقعیت‌سازی کنند اما هوشیاری مدافعان هر دو تیم مانع از خلق فرصت‌های خطرناک شد. در ادامه در دقیقه 23 بود که بازیکنان ایران در یک موقعیت حمله، توسط شجاعی توپ را از دست دادند تا این توپ در برگشت تبدیل به یک ضد حمله خطرناک برای بوسنی شود و بازیکنی هم مانند  ژکو که قدر چنین موقعیت هایی را به خوبی می داند با یک حرکت پا به توپ از پشت محوطه جریمه تیم ملی ایران خودش را در موقعیت شوت‌زنی قرار داد و با یک ضربه دقیق دروازه ایران را باز کرد. شوت این بازیکن با برخورد به دیرک عمودی تیم ملی ایران وارد دروازه شد تا حساب کار یک صفر به سود بوسنی شود.

پس از این گل بود که تیم ملی ترکیب هجومی تری به خودش گرفت و برای زدن گل خورده رو به جلوتر بازی می کردند.تنها یک دقیقه بعد از گل بوسنی بود که ایران می‌توانست کار را به تساوی بکشاند. کار ترکیبی ملی‌پوشان ایران یک فرصت مناسب را درون محوطه جریمه بوسنی برای شجاعی ایجاد کرد اما ضربه هافبک ایران از داخل محوط با بدشانسی تمام به دیرک افقی خورد و راهی به دروازه بوسنی پیدا نکرد تا ایران نتواند بلافاصله گل خورده را جبران کند. در ادامه این دیدار ملی‌پوشان ایران فشار زیادی را روی دروازه بوسنی آوردند اما هوشیاری مدافعان بوسنی باعث شد تا مهاجمان ایران در تله آفساید قرار بگیرند.

در مقابل بوسنی هم روی ضد حمله خطرناک نشان می داد و در دقیقه 41 می توانست به گل دوم هم برسد اما ضربه ورساجوویچ که با یک پاس عمقی داخل محوطه جریمه صاحب توپ شده بود با اختلاف از کنار دروازه حقیقی به بیرون رفت. در ادامه تا پایان نیمه اول تلاش دو تیم نتیجه ای نداشت تا  چهل و پنج دقیقه اول با برتری یک بر صفر به پایان برسد.

نیمه دوم با یک تغییر برای ایران شروع شد. خسرو حیدری جانشین مسعود شجاعی شد که در نیمه اول نتوانسته بود انتظارات را برآورده کند. این نیمه را بر خلاف چهل و پنج دقیقه دوم ایران تهاجمی تر شروه کرد.در شروع این نیمه اولین سانتر خطرناک خسرو حیدری، روی حرکت تماشایی د‍ژاگه به دست امد. شاید اگر اشکان توپ را سریع تر به حرکت درمی اورد اتفاق بهتری برای ایران رخ می داد. سانتر خسرو با ضربه مدافع حریف به کرنر رفت.

دقیقه 56ایرانی ها که تا به این حال در جام آفساید نداده اند، مدام در تله آفساید بوسنیایی ها گرفتار می شوند. این بار نوبت به اشکان است که در آفساید گیر کند و البته ضربه خوبی هم به سمت دروازه نفرستد.در دقیقه 60 یک اشتباه هم کافی بود تا بوسنی اختلاف را دو برابر کند. مادفع کم اشتباه ایران سید جلال حسینی ناباورانه توپ را از دست داد و بلافاصله گل دوم وارد دروازه ایران شد.

پیانیچ با یک پاس عمقی با حقیقی تک به تک شد و به یک بغل پای دیدنی گل دوم بوسنی را به ثمر رساند تا کار برای جبران سخت تر شود.در در فاصله چند دقیقه کی روش دست به دو تعویض زد تا با حضور مهاجم تازه نفس در خط حمله شانس ایران برای رسیدن به گل بیشتر شود. ابتدا احسان حاج صفی از زمین بازی بیرون رفت و علیرضا جهانبخش وارد زمین شد.در دقیقه 67 هم کرش سومین تعویض را انجام داد. اشکان د‍ژاگه که تا مدت حضورش در زمین تلاش هایش برای گلزنی به جایی نرسیده بود از زمین بازی بیرون رفت و به جای او کریم انصاری فرد وارد زمین شد.

در ادامه خستگی بازیکنان ایران که به خوبی در ساق هایشان دیده شد اجازه زیر فشار گذاشتن تیم بوسنی را نمی داد و بر خلاف بازی مقابل نیجریه و آرژانتین، خبری از بازی خوب ملی پوشان نبود. بازی در ادامه متعادل دنبال شد و سرانجام در دقیقه 81 بود که تلاش حملات ایران نتیجه داد و رضا قوچان نژاد اولین گل ایران در جام جهانی برزیل را به ثمر رساند تا نتیجه مسابقه 2 بر یک شود و تیم ملی برای باقی ماندن شانس صعود احتیاج به دو گل دیگر داشته باشد.

بوسنی یک دقیقه بعد از گل گوچی توانست بار دیگر دروازه ایران را باز کند تا نتیجه بازی 3 بر یک شود. در این دقیقه روی یک ضد حمله ورشیانویچ با نفوذ در محوطه جریمه با یک شوت دیدنی از سمت راست گل سوم بوسنی  را به نام خودش ثبت کرد. تلاش شاگردان کرش در ادامه تا پایان بازی نتیجه ای نداشت تا ایران در آخرین بازی در جام جهانی برزیل 3 بر یک مقابل بوسنی شکست بخورد و با این جام وداع کند.

 در دیگر بازی این گروه آرژانتین 3 بر 2 نیجریه را شکست داد تا با 9 امتیاز به عنوان تیم اول صعود کند و نیجریه هم با 4 امتیاز به عنوان تیم دوم راهی مرحله بعد شد.

انتهای پیام / ۱۱۴۱۵