پرجمعیت‌ترین خانواده جوان ایرانی "بی بی سی فارسی" را مات کرد

پرجمعیت‌ترین خانواده جوان ایرانی "بی بی سی فارسی" را مات کرد

خبرگزاری بسیج: شبکه بی بی سی فارسی از ازدواج طلبه جوان اهل قم به حدی به خشم آمد که با ضرب و تقسیم درآمد وی او را تمسخر نمود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج استان تهران، افت جمعیت و کاهش فرزندآوری از معضلات پیش روی کشور ماست که با وجود تأکید و هشدارهای مکرر رهبر معظم انقلاب، هنوز آنچنان که باید، برای رفع آن اقدام اساسی صورت نگرفته است. 

در این شرایط، افرادی چون حجت الاسلام محمد مسلم وافی یزدی(پدر پرجمعیت‌ترین خانواده جوان ایرانی) هستند که با درک صحیح این بحران، توصیه رهبر معظم انقلاب را به عنوان حکم ولی امر ارج نهاده و با وجود همه حرف و حدیث‌ها، تنها با اعتماد به خداوند متعال، عزم خود را در جهت زندگی طبیعی به سبک اسلام و کثرت نسل جزم کرده‌اند. آنچه در پی می‌آید حاصل گفت‌وگوی ما با ایشان است.

چه شد که به این سمت رفتید و تصمیم گرفتید بر خلاف جریان(غلط) جامعه شنا کنید؟

ما در پی این هستیم که مردم طبیعی زندگی کنند و زندگی طبیعی مسلما با کثرت نسل همراه است. روش ما روش طبیعی زندگی است و نیازی به تصمیم گیری و برنامه ریزی خاصی ندارد. به عنوان مثال ما از ابتدای ازدواج تعیین نکردیم چند تا فرزند داشته باشیم. اکنون هم نمی‌گوییم؛ بلکه طبق روال طبیعی و هر چه خدا بخواهد، مانع نمی‌شویم. بنابراین در واقع کسانی که راه اشتباه و غیر طبیعی را طی می‌کنند باید بگویند چرا این راه را انتخاب کرده‌اند؟

چه شد که راه را اشتباه رفتیم؟

از سال 1368 وقتی سیستم مسؤلان به سمت مادیگرایی رفت، مردم و در پی آن، تولیدات رسانه ملی نیز به این سمت و سو گرایش پیدا کرد و امروز به جایی رسیده‌ایم که معاون اوباما می‌گوید: ما داریم در ایران جاده را یکطرفه می‌کنیم؛ اصلا لازم نیست آمریکا حمله کند...!

برای زندگی با مدل صحیح از کجا باید شروع کرد؟

تربیت صحیح فرزند در خانواده، نقطه آغاز این حرکت است؛ زیرا وقتی فرد در یک مدل اشتباه بزرگ شود، طبعا در آینده نمی‌تواند مطابق مدل صحیح زندگی کند. 

با توجه به تجربه ازدواج خود و دو فرزندتان، بفرمایید چگونه می‌شود در سن پایین(نسبت به نرم کنونی جامعه) ازدواج کرد؟

ما در سیستم دیگری ازدواج کردیم؛ من 16 ساله بودم که دخترم به دنیا آمد!(و اکنون خودش بچه دار است) اما اکنون جامعه ما در یک مدل دیگری ازدواج می‌کند و حتی ازدواج‌های دانشجویی نیز به هنگام نیست؛(زیرا در خوشبینانه‌ترین حالت، دانشجویان در سن 23 به بالا ازدواج کرده و بخش مهمی از لذت‌های زندگی مشترک را از دست می‌دهند). در حالی که مدل اسلامی زندگی هم ساده و هم کامل و جامع است. به عنوان مثال، اسلام در مورد مهریه به فرموده پیامبر اکرم(ص) معتقد است: «بهترین زنان امت کسانی هستند که مهریه شان پایین باشد» یا «پدری موفق است که دخترش را زود ازدواج دهد». جامعه امروز از این اصول فاصله گرفته و لذا دچار آسیب‌های اخلاقی و اجتماعی شده است.

پدرم می‌گفت یا باید مغنی بخوانید یا جبهه بروید یا 15 سالتان تمام شود که بتوانید ازدواج کنید. وقتی 15 ساله شدم، طلبه بودم؛ پدرم لیستی از دختران فامیل را نشانم داد و خواستگاری همه رفتیم اما هیچ یک قبول نکردند؛ نه به دلیل سن پایین من بلکه به خاطر مهریه پایین... و تا جایی که اطلاع دارم گزینه‌های آن لیست هنوز هم ازدواج نکرده‌اند.

این که ازدواج پسر 15 ساله برای والدین امروز تعجب برانگیز و ناممکن به نظر می‌رسد به خاطر این است که در مدل اشتباه بزرگ شده‌اند که فرزندانی مسؤلیت ناپذیر را پرورش می‌دهد. در حالی که در مدل اسلامی، فرزند در هر برهه از زندگی دقیقا می‌داند چه مسؤلیت و برنامه‌ای دارد. البته در این زمینه صداوسیما و رسانه‌ها هم بی‌تأثیر نبوده‌اند.

در همین گرانی‌ها و تورم‌ها هم می‌شود جهیزیه داد و ازدواج کرد؛ اما به شرط تغییر سبک و مدل زندگی. اسلام برای همه زندگی برنامه دارد؛ ولی متأسفانه ما در دام روانشناسان غربی گرفتار شده و از این‌ها فاصله گرفته‌ایم.

تعداد زیاد فرزندان برایتان مشکل ساز نیست؟

 هدف انسان‌ها عبد شدن است و عبد روی حرف مولا حرف نمی‌زند و اظهار نظر نمی‌کند.

هر چه اعتماد ما به خدا بیشتر باشد، زندگی راحت‌تر است و بسیاری از مشکلات کنونی جامعه به ضعف اعتماد به خدا باز می‌گردد؛ متأسفانه در تأمین معاش آن‌قدر که به بندگان خدا اعتماد داریم، به خالق بندگان اعتماد نداریم و هنوز درک نکرده‌ایم که کثرت نسل، رزق آور است نه مشکل ساز.

ما خدا را حکیم می‌دانیم؛ خدایی که زن را خلق کرده است، می‌داند او توان فرزندآوری زیاد را دارد یا خیر؟  و گرنه خداوند می‌توانست سیستم جسمی زن را به گونه‌ای تنظیم کند که فرزندآوری حتما با فاصله چند سال باشد. نمونه‌های بسیاری از بانوان نیز بوده و هستند که با وجود فرزندان زیاد سالم‌ترند.

البته تأکیدی نداریم که همه خانواده‌ها فرزند زیاد داشته باشند؛ چرا که تعداد زیاد در صورتی خوب است که پشتوانه فکری داشته باشد. همچنین ممکن است برخی خانم‌ها از نظر جسمی توان لازم را نداشته باشند.

ما می‌خواهیم بگوییم تعداد زیاد فرزندان به خرجی و تربیت آنها ندارد؛ بیش از بیست آیه در قرآن کریم بر این امر تأکید دارد که خداوند همه موجودات را روزی می‌دهد. پیامبر مکرم اسلام(ص) نیز در این زمینه می‌فرمایند: «چرا بچه کم دارید؟ می‌ترسید زمین از لااله الا الله سنگین شود؟».

باید نگاهمان را تغییر داده و فراتر از مادیات بنگریم؛ فرزند، تنها یک موجود مصرف کننده نیست؛ بلکه مایه خیر و برکت و باقیات صالحات برای پدر و مادر است.

شاید باورش سخت باشد؛ اما همسرم با وجود 10 فرزند، هنوز آرزوی داشتن فرزند دوقلو دارد. از جلوه‌های رازقیت خدا این است که صاحبخانه ما به خاطر زیاد بودن فرزندانمان به ما خانه داده است و اگر از تعداد حداقلی که تعیین کرده بود، پایین‌تر می‌بود، به کس دیگری می‌داد که فرزندانش بیشتر بودند.

تنها دلیلی که از فرزندآوری جلوگیری می‌کنند، ضعف اعتقادات است؛ شاید به زبان بگوییم خدا روزی می‌دهد، اما قلبا و در وهله عمل دنبال دست دیگران هستیم. 

در دیداری اتفاقی که با آقای رییس جمهور داشتم، به ایشان گفتم چرا با وجود تأکید رهبر معظم انقلاب، حتی یک بند برای کثرت نسل در بودجه 93 در نظر گرفته نشده است؟ ایشان گفتند چون پول نداشته‌ایم، نگذاشته‌ایم. بنده پاسخ دادم: چون نگذاشته‌اید پول ندارید.

اگر روند کنونی کاهش فرزندآوری ادامه یابد، با توجه به تزلزل بنیان خانواده و حریم شکنی‌ها که روز به روز بیشتر می‌شود، در آینده نزدیک، شاهد فروپاشی کانون خانواده خواهیم بود.

برای رسیدگی به فرزندان وقت کم نمی‌آورید؟

وقت یک کالا نیست که قابل تقسیم بین فرزندان باشد؛ مهم این است که فرزند متوجه شود والدین اگر هم تنها چند دقیقه برایشان وقت می‌گذارند، وقت مفید است. در روزهای هفته، به نوبت به امور همه بچه‌ها رسیدگی می‌کنیم و تاکنون در این زمینه مشکلی نداشته‌ایم. ضمن این که همه بچه‌ها در رشته‌های مختلف ورزشی، هنری و درسی جزو ممتازین شهر و استان هستند.

از سوی دیگر وقتی تعداد فرزندان زیاد باشد، ناخودآگاه بسیاری از کارها که وظیفه ذاتی والدین است، توسط فرزند بزرگ‌تر انجام می‌شود.(البته نه به گونه‌ای که در حق خود آنان اجحاف شود).

با توجه به تعدد فرزندان، تربیت آنان برایتان سخت نیست؟

اتفاقا آنها که یک یا دو بچه دارند، گرفتار هستند و در تربیت یا تأمین هزینه فرزندان با مشکل مواجه می‌شوند. ما دو مبنا برای تربیت فرزندان داریم؛ اول روایت امام صادق(ع) که می‌فرماید: «لازم نیست فرزند را خوب تربیت کنید؛ تنها مراقب باشید آنها را بد تربیت نکنید»؛ بچه هشت ساله می‌خواهد روسری بپوشد یا روزه بگیرد، والدین می‌گویند زود است. این دخالت‌ها و ممانعت‌های بی‌جا به گونه‌ای است که امروز اگر بچه را به حال خود رها کنند، بهتر تربیت خواهد شد؛ چرا که ذات فرزندان پاک است و گرایش به حق دارد.

مبنای دوم این است که خطوط قرمز و کارها و وظایف همه در زندگی مشخص است و در واقع همه خودکنترل بار آمده‌اند.(امیرمؤمنان حضرت علی(ع) 62 روش ایجاد خودکنترلی را در نهج البلاغه خطاب به امام حسن(ع) معرفی کرده‌اند). از سوی دیگر وقتی فرزند اول درست تربیت شود، معمولا سایرین هم از او تبعیت می‌کنند.

خانواده‌ها می‌توانند در زمینه ازدواج و تربیت فرزند از کتاب‌های مختلف خصوصا کتاب ازدواج در اسلام نوشته علی اکبر بابازاده و کودک نامه، نوشته ولی ابرخویی استفاده کنند.

سخن پایانی شما با خوانندگان؟

رهبر معظم انقلاب بیش از یک سال است که بر ضرورت کثرت نسل و فرزندآوری تأکید دارند؛ اما متأسفانه هیچ اتفاق جدی نمی‌افتد! نه در سطح مردم و نه در سطح مسؤلان و برنامه ریزان؛ در حالی که به عنوان حکم حکومتی ولی فقیه، همه موظف به اطاعت هستند.

 و بزرگ‍ترین آرزوی شما؟ 

بزرگ‍ترین آرزویم این است که فرزندانم یار و سرباز حضرت مهدی(عج) باشند.

اهمیت این خبر ما را بر آن داشت تا در پاسخ به جو سازی رسانه ای بی بی سی فارسی نقش خود را بخوبی نشان دهیم و از این جوان نمونه قمی با انتشار مصاحبه وی حمایت کنیم،چرا که حرکت فرهنگی اش باعث رنجش خاطر ایادی استکبار قرار گرفته است.

شایان ذکر است رهبر معظم انقلاب بیش از یک سال است که بر ضرورت کثرت نسل و فرزندآوری تأکید دارند؛

انتهای پیام /