وبسایت بسیجیان پایگاه شهید مطهری ده آباد

پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به مملکت شما آسیب نرسد امام خمینی ره

وبسایت بسیجیان پایگاه شهید مطهری ده آباد

پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به مملکت شما آسیب نرسد امام خمینی ره


دیروز ضرب الاجل 9 جولای بدون اینکه هیچ توافقی میان ایران و 5+1 شکل بگیرد به پایان رسید. از ظهر پنج شنبه به تدریج زمزمه هایی از عدم توافق به گوش می رسید و حتی برخی از تحلیلگران عدم دیدار ظریف و کری را در همین چارچوب مورد ارزیابی قزار می دادند.

به گزارش «تابناک» این روند ادامه داشت تا اینکه تیم رسانه ای امریکایی ها اعلام کرد که جان کری در چارچوب مذاکرات هسته ای کنفرانس خبری خواهد داشت و یک بیانیه را قرائت خواهد کرد. این خبر به قول برخی از کارشناسان نشان می دهد که حداقل فعلا توافقی در کار نخواهد بود. چرا که در صورت توافق نهایی وزیر امور خارجه امریکا کنفرانس خبری برگزار نمی کرد.

جان کری در این بیانیه با تهدید به خروج از مذاکرات در صورت نرسیدن به توافق درباره سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه چه مدت زمان قرار است در وین بماند گفت همانطور که گفتم، این (فرایند) بی انتها نیست و رئیس جمهور اوباما نیز شب گذشته به روشنی به من گفت که نمی توانید برای همیشه منتظر بمانید تا تصمیم گیریها صورت بگیرد.وزیر خارجه آمریکا گفت می دانیم که اگر تصمیم گیری های سخت صورت نگیرد، ما کاملا آماده هستیم تا به این فرایند پایان بدهیم.

پیش از کنفرانس خبری جان کری، محمد جواد ظریف در پیام تویتری جمله مهمی در این چارچوب بیان کرد. وی در تویتر شخصی خود نوشت« «این حرف را جدی بگیرید؛ شما نمی‌توانید اسب‌ها را در وسط مسیرعوض کنید».

روزنامه گاردین با رمز گشایی از سخنان ظریف می نویسد؛ دلخوری ایرانی ها به خاطر بسته پیشنهادی است که روز چهارشنبه برای حل اختلافات باقی مانده در مجموعه گروه 1+5 ارائه شده است و همه آن را پذیرفته بودند اما پس از ویدئو کنفرانس جان کری با اوباما، ایالات متحده آمریکا آن را نپذیرفت.لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز به گونه ای دیگر آن را تایید کرده است و گفته است: تقصیر طرف های غربی بود که متن قطعنامه شورای امنیت را نپذیرفتندف نه ایران. باید منتظر ماند تا روزهای آتی مشخص شود که «دبه» های جدید آمریکایی مذاکرات را به شکست می کشاند یا ایالات متحده آمریکا به مسیر درست مذاکره باز می گردد.

همچنین یک مقام ارشد ایرانی پنج‌شنبه شب به خبرنگاران خارجی حاضر در وین گفت طرف مقابل مواضع خود در مذاکرات هسته‌ای را تغییر داده و موضوعاتی را که پیشتر حل شده بود، بار دیگر به میان آورده است.وی با بیان اینکه طرف غربی از همان زمان حصول تفاهم لوزان تغییر در مواضعش را آغاز کرده، گفته است: «ما شاهد تغییرات در موضوعات متعددی بوده‌ایم، به خصوص از شب گذشته.»

این مقام ارشد ایرانی افزود: «این موضوعات، گستره‌ای از تحریم‌ها گرفته تا طول دوره توافق تا موضوعات هسته‌ای را شامل می‌شود.»وی ادامه داد: «مسئله تفسیر برخی از همکاران ما از تفاهم لوزان است. همه باید به مفاد آن تفاهم پایبند باشند.»

ظریف: مردم ایران دنبال توافق هستند اما توافقی که با عزت باشد

محمدجواد ظریف پس از انجام مراسم احیا درمرکز اسلامی امام علی (ع) وین درگفتگو با خبرنگاران ایرانی با تسلیت ایام شهادت امیرالمومنین علی علیه السلام و تقاضای دعا در شبهای قدر افزود: مذاکرات به هرحال دشواری های ویژه ای دارد مخصوصا الان که می تواند روزهای نهایی مذاکره باشد. با هر کلمه ای که کم یا زیاد شود ممکن است تغییر اساسی در نتیجه نهائی داشته باشد برای همین ، هم ما با دقت مذاکره می کنیم و هم طرف مقابل با دقت دارد کار می کند.ظریف تاکید کرد: ما همه تلاش خودمان را می‌کنیم و همانطور که مقام معظم رهبری و مسئولان کشور بارها گفته اند ما به دنبال مذاکره و توافق با عزت هستیم. مردم ایران دنبال توافق هستند اما توافقی که با عزت باشد.

وزیر خارجه ایران تاکید کرد: ما مذاکرات را ادامه می دهیم و میز مذاکرات را ترک نکردیم و هیچ وقت ترک نخواهیم کرد اگر طرف مقابل بدنبال یک توافق شرافتمندانه متوازن باشد، حتما این توافق قابل دسترسی است.وی ادامه داد: ما الان به مرحله ای رسیده ایم که واقعا باید طرف های مقابل تصمیم بگیرند که به دنبال توافق هستند یا فشار. ما بارها گفته ایم توافق و فشار قابل جمع نیست و باید یکی از این دو را انتخاب کنند.اقای ظریف افزود: فکر می کنم که اگر اراده سیاسی باشد تا حالا باید به نتیجه می رسیدیم.

حال در چهاردهمین روز مذاکرات قرار است از ساعت 12:30 به وقت وین دوباره ظریف و کری با یکدیگر ملاقات خواهند کرد.

21:57 ارنست‌مونیز، وزیر انرژی آمریکا بعد از سفری کوتاه به لیسبون برای دریافت یک مدال افتخار،  دقایقی پیش به وین برگشت. وی در توییترش نوشت: سخت کار می‌کنیم تا به توافقی خوب یابیم که براساس «علوم دقیقه» باشد.

21:53 سخنگوی وزارت خارجه آلمان در نشست خبری دولت کشورشان با بیان اینکه مذاکرات بسیار جدی و دقیق و مشکل بر سر جزییات است، اعلام کرد: به اعتقاد برلین دستیابی به توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 طی روزهای آتی امکانپذیر است. 

21:41 جان کری در جمع خبرنگاران از حصول پیشرفت‌هایی در رایزنی‌های هسته‌ای امروز خبر داد و گفت: هنوز برخی موضوعات هستند که باید درباره آن بحث‌های بیشتری صورت بگیرد.

21:11  «هیل» سایت کنگره آمریکا نوشت که جان مک کین سناتور آمریکایی روز پنج شنبه در مصاحبه با ام اس ان بی سی در خصوص روند مذاکرات هسته ای آمریکا با ایران گفته: می توانم حدس بزنم مذاکره کنندگان سعی می کنند تا امتیازات بیشتری را بدهند چرا که این مساله روشن است کسی که بیشتر خواستار دستیابی به توافق است، آمریکا است.

18:51 واشنگتن تمدید برنامه جامع اقدام مشترک تا روز دوشنبه 13 جولای و تمدید مذاکرات به تبع آن را تایید کرد. وزارت خارجه آمریکا همچنین اعلام کرده که جان کری تا 22 تیرماه در وین باقی خواهد ماند.

18:43 برخی منابع روس از احتمال بازگشت وزیر خارجه روسیه به «وین» در روز شنبه (فردا) خبر دادند.

18:36 سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه موضوع فنی و مسائل سیاسی دو مسیر جداگانه هستند، گفت: موضوع فنی بر روی مسائل سیاسی و موضوع سیاسی بر روی مسائل فنی تاثیرگذار است، ولی مسائل فنی مربوط به گذشته در حال حرکت به سمت جلو است.

18:11 اتحادیه اروپا تعلیق تحریم‌ها را تا ۲۲ تیر تمدید کرد. این به معنای ادامه مهلت مذاکرات تا تاریخ مذکور است.

17:45 رئیس جمهوری روسیه طی کنفرانسی خبری در نشست سازمان همکاری‌های شانگهای گفت که توافق هسته‌ای ایران امری حیاتی برای امنیت بین‌المللی است.

16:45  ظریف و اشتاین مایر به مدت یکساعت دیدار و گفت‌وگو کردند.

16:40 وزیر خارجه انگلیس با بیان اینکه امروز به لندن رفته و فردا به وین بازمی‌گردد، اظهار داشت: قرار است، فردا نشست وزرا برگزار شود.

16:41 سخنگوی دولت آلمان اعلام کرد که امکان دستیابی به توافق هسته‌ای میان ایران و طرف‌های مذاکره‌کننده در روزهای آینده وجود دارد.

16:03 بهروز کمالوندی در حاشیه مراسم سومین روز درگذشت مادر همسر معاون وزیر خارجه و عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای گفت:‌ مذاکرات تا کنون روند مثبتی داشته و پیش رفته است و آژانس نیز در همین مسیر بوده و ما نیز بر روی خطوط قرمز تاکید درایم و آن را به شدت حفظ می کنیم و در مسیر گفت‌وگوها نیز به این چارچوب معتقدیم .وی افزود: موضوعات فنی، بر موضوعات سیاسی و موضوعات سیاسی بر موضوعات فنی در مذاکرات هسته‌ای تاثیرگذار است و ما این دو موضوع را در کنار هم پیش می بریم.وی ادامه داد: برخی مسائل مربوط به گذشته است که به سمت جلو حرکت می‌کند و برخی مسائل نیز مسائل فنی جدیدی است که در حال پیشرفت است و اگر به چارچوب مورد نظر طرفین برسیم می توانیم بر روی آن‌ها توافق کنیم.وی با اشاره به سفر مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران گفت: سفرآمانو به تهران برای رسیدن به یک چارچوب کلی در مورد مسائل فنی بود و همه خواسته های طرفین نیز در آن مطرح شد.

16:01 محمد جواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان صبح امروز پس از مذاکره با همتای آمریکایی خود که به گفته منابع آمریکایی موگرینی نیز در این دیدار حضور داشته است د بالکن هتل ظاهر شد و در پاسخ به خبرنگاران که به او گفتند چرا پایین نمی‌آیید؟ گفت: من فقط برای هوا‌خوری چند دقیقه ای بیرون‌امدم.ظریف در پاسخ به خبرنگاری ژاپنی که پرسید مذاکرات تا پایان هفته میلادی به طول می‌انجامد گفت: به نظر این طور است.وی در پاسخ به سوال خبرنگاری دیگر که پرسید امروز توافق می‌شود؟ گفت: بعید است.داوود محمدنیا، حسین فریدون و سید عباس عراقچی در بالکن همراه ظریف بودند.امروز رفت و آمدهای ظریف و همراهانش به بالکن افزایش یافته و او به فاصله کمی دوباره به همراه علی‌اکبر صالحی به بالکن آمد و گفت: اصلش را آوردم.ظریف مجددا در برابر سوالات خبرنگاران قرار گرفت.وی در پاسخ به این پرسش که مهمترین موضوعات باقی مانده چیست؟ گفت: رسیدن به "بله" برای موضوعات مهم.ظریف که به نظر می‌آید از دیروز " دیپلماسی بالکن" را پیش گرفته است مذاکراتش با کری که صبح امروز انجام شد را " سازنده" خواند.وی گفت که اگر اراده سیاسی باشد مشکلات حل می شود.ظریف افزود: هنوز مهمترین موضوعات حل نشده است.

16:00 یک خبرگزاری روسی در گزارشی به نقل از منبع مطلع گزارش داد که «لغو تحریم‌های تسلیحاتی مانع اصلی در مذاکرات هسته‌ای ایران است».

15:12 یک مقام ایرانی به شبکه المیادین گفته است که محاسبات اشتباه غرب و زیاده خواهیهای آنها ممکن است مذاکرات را با شکست مواجه کند.

14:49 مذاکرات داخلی وزاری خارجه ۱+۵ از دقایقی پیش آغاز شد / کاترین رای سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در توئیتر خود خبر داد: مذاکرات موگرینی با وزرای خارجه ۱+۵ از دقایقی پیش در هتل کوبورگ وین آغاز شد

14:15 دیدار ظریف و کری پس از حدود یک ساعت و نیم پایان یافت

14:00 منابع نزدیک به هیات های مذاکره کننده از پیشرفت بالای 90 درصدی ضمیمه فنی مذاکرات خبر داده‌اند.

13:51 رایزنی ظریف و کری با حضور موگرینی آغاز شد. به گزارش شبکه CBS آمریکا، وزرای خارجه ایران و ایالات متحده با حضور مسئول سیاست خارجی اتحادیه مذاکرات هسته‌ای را در وین از سرگرفتند

13:41 تخت‌روانچی: طرف غربی شجاعت لازم را برای اتخاذ تصمیم های سخت داشته باشد / عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای گفت: تنها چند موضوع در مذاکرات باقی مانده است که حل آنها بستگی به اراده طرف مقابل دارد و اگر انها اراده لازم را نداشته باشند طبیعتا این موضوعات حل نخواهد شد.

13:32 وزیرخارجه آلمان لحظاتی پیش دوباره به محل مذاکرات هسته ای بازگشت.

12:50 پس از افزایش روز گذشته شاخص ها در بازار بورس چین و احتمال شکست مذاکرات هسته ای ایران، روز جمعه قیمت نفت در بازارهای آسیایی افزایش یافت.

12:49 وزیر انرژی آمریکا که اصالتاً پرتغالی است برای دریافت نشان افتخار از دولت پرتغال به لیسبون رفت.

12:26 وزرای خارجه ایران و آمریکا لحظاتی پیش در هتل پله کوبورگ شهر وین به گفت‌وگو نشستند. شب گذشته نیز نشست صالحی و مونیز از ساعت یازده شب تا یک و نیم بامداد برگزار شد.

10:22 اقای ولایتی رئیس مرکز بررسی‌‌های استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: هر توافقی که در وین صورت گیرد یک کار مقدماتی است و باید در شورای عالی امنیت ملی بررسی و تایید شود و در نهایت به تصویب مقام معظم رهبری برسد.



  • یار مهدی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">