وبسایت بسیجیان پایگاه شهید مطهری ده آباد

پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به مملکت شما آسیب نرسد امام خمینی ره

وبسایت بسیجیان پایگاه شهید مطهری ده آباد

پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به مملکت شما آسیب نرسد امام خمینی ره

مدگرایی,تاریخ,فرهنگ,جوانان,سرمایه,مد لباس,داغ,آرایش مو,لباس,کفش
برخی از مد پرستان سلامتی خود را در راه تبعیت از آخرین مدل‌های زیبایی اندام به خطر انداخته‌اند و سایت‌های اینترنتی که به نوبه خود نوعی سبک زندگی را ترویج می‌کنند، همه و همه در رونق بخشیدن به بازار داغ مد گرایی تأثیر بسزایی دارند.

 

 

در خیابان‌های شهر که قدم می‌زنی شاید مدل‌های مختلف پوشش افراد بیش از گذشته توجه آدمی را به سوی خود جلب می‌کند. شاید بتوان به جرأت گفت که امروزه مهم‌ترین و داغ‌ترین گپ‌های متداول بین جوانان و نوجوانان  نوع آرایش مو، لباس، کفش و... شده که متأسفانه به دغدغه فکری آنان هم تبدیل شده است.

 

گرچه زیبایی و تنوع طلبی جزو فطرت آدمی است، اما مدگرایی که امروزه در بین جوانان ترویج پیدا کرده است را نمی‌توان فقط پاسخی به این نیاز ذاتی دانست زیرا افراط و البته گذر از ارزش‌های ملی و مذهبی، فردگرایی، خودخواهی، رفاه طلبی، لذت جویی، مصرف زدگی از جمله خصوصیات اخلاقی است که به واسطه تبعیت از مد و به روز بودن، عاید جوانان شده است.

 

گرایش جوانان به سمت مد بی دلیل نیست

 

جوان می‌خواهد نگاه‌ها را به سوی خود جلب کند، در میان همسالان خود مورد سرزنش قرار نگیرد، او به دنبال برتری جویی، تشخص طلبی و هویت سازی است.

 

بنابراین جوان خود را در یک میدان رقابت می‌بیند که چشم و هم چشمی، دوری از فضای خانواده به این احساس دامن می زند و این مسابقه ای که هرگز خط پایانی ندارد باعث مصرف زدگی، تجمل گرایی، اسراف و سرگشتگی می‌شود، چرا که غرق شدن در مد و مدگرایی انسان را به ابزاری تبدیل می‌کند که باید هر روز شکلی جدید را بپذیرد تا از میدان رقابت عقب نماند و این تلاش آن قدر بی نتیجه است که در نهایت به پوچ گرایی می‌انجامد، آنچه که امروز سبک زندگی غربی به آن دچار شده است.

 

آگاه‌ترین انسان چه کسی است؟

 

اما از منظر اسلام ناب محمدی تنوع طلبی از نیازهای بشر به شمار می‌رود که باید بر اساس چهارچوبی که اسلام تعیین کرده است، ارضاء شود. انسان باید به دنبال نوآوری باشد و بر اساس پیشرفت‌های روز جامعه حرکت کند، چنانچه امام علی (ع) می‌فرماید: آگاه‌ترین انسان کسی است که در برخورد با نوآوری و رویدادهای تازه شگفت زده نشود. در نادانی انسان همین بس که در برخورد با پدیده‌ها و رویدادهای نو، دچار شگفتی شود. (الحیاه،ج ۱،ص ۱۳۶)

 

زیرا خداوند متعال برای اشرف مخلوقات ارزش بسیاری قائل است و اسلام بر این اصل بنا نهاده شده است که انسانیت انسان هرگز دچار تزلزل نشده و آدمی به ابزاری در دست نهادها و سرمایه داران تبدیل نشود که در نهایت بر اساس برنامه ریزی آنان زندگی کند.

 

سبک زندگی اسلامی تنوع طلبی و زیبایی طلبی در کنار حفظ عزت و کرامت انسان

 

بنابراین در سبک زندگی اسلامی تنوع طلبی و زیبایی طلبی در کنار حفظ عزت و کرامت انسان،، حیا و عفت، آرامش دنیوی و اخروی، پرهیز از اسراف و تجمل گرایی معنا پیدا می‌کند.

 

مدگرایی,تاریخ,فرهنگ,جوانان,سرمایه,مد لباس,داغ,آرایش مو,لباس,کفش

 

در حقیقت مد گرایی حاصل اندیشه سرمایه داران جهان است که می‌خواهند کالاهای خود را در دنیا به فروش برسانند و به سود کلان خود دست یابند. بنابراین با برنامه ریزی سعی نموده‌اند تا از طریق رخنه فرهنگی وارد سبک زندگی مردم شده و از طریق ترویج مصرف گرایی، اسراف، لذت طلبی، خودخواهی و فردگرایی که ضد ارزش‌های جامعه اسلامی به شمار می‌روند به اهداف اقتصادی خود دست یابند.

 

تنوع در نوع پوشش از بهترین روش‌های تغییر سلیقه افراد

 

متأسفانه سرمایه داران از راه ترویج بی حیایی در میان افراد جامعه می‌خواهند به اهداف اقتصادی خود دست یابند، زیرا ایجاد تنوع در نوع پوشش از بهترین روش‌های تغییر سلیقه افراد است و این رویداد آهسته و پیوسته وارد فرهنگ یک جامعه شده  و به عرف جامعه تبدیل می‌شود و به دنبال این تغییر ذائقه، خوراک‌های مورد نیاز آن نیز باید طراحی و مرتب وارد بازار رقابت شود تا از رونق نیفتد. پس با این حساب ببینید که سوار شدن بر موج مد گرایی قرار است چه بر سر ارزش‌های حاکم بر جامعه ما بیاورد و فرهنگ ایرانی اسلامی ما با چه ضرب آهنگی بنوازد.

  

در میان تبلیغات خوش آب و رنگ رسانه ملی که چند صباحی است بخش‌های عمده برنامه‌های خانواده خود را هم به تبلیغات اختصاص داده است و نیز شبکه‌های ماهواره که تا جایی پیش رفته که  حتی برخی از مد پرستان سلامتی خود را در راه تبعیت از آخرین مدل‌های زیبایی اندام به خطر انداخته‌اند و سایت‌های اینترنتی که به نوبه خود نوعی سبک زندگی را ترویج می‌کنند،  همه و همه در رونق بخشیدن به بازار داغ مد گرایی تأثیر بسزایی دارند.

 

بنابراین تجدید نظر در سیستم آموزش و پرورش و آموزش عالی کشور، هدفمند کردن تبلیغات صدا و سیما، رصد کردن تبلیغات ماهواره و هوشیار کردن مردم نسبت به عواقب و خطرات بسیاری از تبلیغات دروغین کالاهای آن و نظارت بر سایت‌های تبلیغاتی- اینترنتی و مهم‌تر از همه ترویج سبک زندگی اسلامی و نگاه اسلام به زیبایی و تنوع در میان خانواده‌ها می‌تواند مدگرایی را به سمت و سویی خاص هدایت کند.

منبع:شهید اوینی


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">