هشدار! این بیماری روانی واگیر دارد
| ||
سایونانپاتن. شاید باورتان نشود اما مصرف گرایی را همین شخص که یک
جامعه شناس آمریکایی است بیش از یک قرن پیش به صورت علمی مطرح کرد
و با اجرای طرح های او در سال 1907 یعنی 107 سال پیش، سایونانپاتن،
نویسنده آمریکایی در کتاب «مبانی جدید تمدن» فرهنگ مصرفگرایی را
کلید میزند و مینویسد: «جامعه، از این پس نباید به مهار آرزوها و
خواستههای شهروندان بپردازد و آنان را چون گذشته به صرفه جویی و
قناعت فرا بخواند؛ بلکه برعکس، باید آنان را تشویق و تحریک به مصرف
بیشتر کند و از آنها بخواهد که برای مصرف بیشتر خود، کار بیشتری
انجام دهند. «مصرف بیشتر با تلاش بیشتر». این امر، جامعه را به سوی
وفور و رفاه میبرد.
تصور کنید شرکت اپل گوشی جدیدی به بازار عرضه می کند همان طور که می دانید افراد بسیاری در جهان هستند که به صورت جنون آمیزی این گوشی جدید را خریداری می کنند در حالی که مدل قبلی همان گوشی موبایل را در اختیار دارند. در کشور خودمان نیز گوشی موبایل اپل به سرعت فروخته می شود و جدیدترین مدل گوشی آن تفاوت بسیار کمی با مدل قبلی اش دارد؛ کمی بزرگتر است و تصاویر را به صورت آهسته هم فیلمبرداری می کند! در ایران هم خیلی ها پول قرض می کنند تا اپل داشته باشند و عقب نیفتند از چه؟ نمی دانیم، نمی فهمیم و درک نمی کنیم!
شهید سیدمرتضی آوینی در مقاله ای با عنوان «تمدن اسراف و تبذیر»
آورده است: «یک نظام صنعتی که چهل درصد از منابع اصلی جهان را برای
تأمین نیازمندیهای جمعیتی کمتر از شش درصد جمعیت جهان مصرف میکند،
تنها در صورتی میتواند کارآمد خوانده شود که در زمینه ی تأمین سعادت،
رفاه، فرهنگ، صلح و آرامش، و هماهنگی به توفیقهای عظیمی نایل آمده
باشد. تصور نمیکنم تأکید بر این واقعیت ضروری باشد که نظام
آمریکایی از نیل به چنین توفیقاتی ناتوان بوده...»2
روژه گارودی در کتاب «هشدار به زندگان» نمونه های دیگری از اعماق فاجعه را ذکر کرده است: «در مورد اسراف و تبذیر و ریخت و پاش مواد غذایی، تنها ذکر دو نمونه کافی است، دو نمونه ای که بسیار هم سر و صدا به راه انداخته است: در سال 1974 مجتمع اقتصادی اروپا(CEE) دویست و بیست و پنج میلیون فرانک فقط خرج از میان بردن میوه ها و سبزی هایی کرد که بیم آن میرفت بهای میوه و سبزی را در بازار پایین بیاورد(!) در فرانسه در همان سال و به همین دلیل برای حفظ به اصطلاح بازار، دویست و پنجاه هزار تن سیب زمینی را از بین بردند! در ایالات متحده امریکا، تهیه کنندگان شیر، ده میلیون تن «لاکتوسروم» یا شیر رقیق را (گویا سالانه) دور میریزند، و حال آنکه ماده «پروتئینی» موجود در این شیر، اگر خشک شود، میتواند هشت میلیون نفر را تغذیه کند. در فرانسه، یک کارخانه پنیرسازی معمولی، هر روز حدود دویست تون از این ماده را دور میریزد در صورتی که اگر خشکانده شود، دوازده تون ماده ی مغذی از آن به دست می آید.»
این آمارها متعلق به چهار دهه پیش است و با شتاب تندی که مصرفگرایی در غرب دارد اکنون می بایست اخبار بسیار شگفت انگیزتری از مصرف گرایی و اسراف در غرب در دست باشد.
مصرف گرایی در ایران در کشور خودمان نیز سالیان سال است که مصرف گرایی رواج پیدا کرده و حتی تبدیل به یک بیماری روانی واگیردار شده است. این بیماری تهوع آور می تواند اقتصاد را از بین ببرد. دکتر راغفر اقتصاددان و استاد دانشگاه در زمینه شیوع تهوع آور مصرف گرایی در ایران می گوید: " ما در زمینه فقر در دو دوره یعنی در فاصله سال های 63 تا90 بررسی انجام دادیم که نتایج بعضاً عجیب و شاید غیرقابل باوری بدست آمد و نشان می داد که مصرف گرایی به طور جنون آمیزی در کشور شیوع پیدا کرده است.
البته نشانه های این مصرف جنون زده را می توان در آگهی روزنامه های روزمره مشاهده کرد و نیازی به محاسبات شاخص های فقر و نابرابری نیست. واقع این است که آمار های خشک و محاسبات بی روح فقر و نابرابری به هیچ وجه منعکس کننده عمق مشقت و نکبت زندگی جمع کثیری از همنوعان ما نیست. آگهیهای فروش پنتهاوس 800 متری با دستگیره های طلا و یا خودرو های میلیاردی و یا اشکال تهوع آور مصرف گرایی در اطراف همه ما پراکنده اند و همزمان شاهد گسترش پدیده های اسفبار و دردناک در همین جامعه هستیم. گروه زیادی برای یافتن قوت خود و خانواده در سطل های زباله جستجو می کنند و گروهی به فروش جزیی بدن مثل کلیه و یا کلّی آن در شکل تن فروشی نیاز های روزمره خود را تامین می کنند. "
| ||
منبع:به نقل از فرهنگ نیوز |
- ۹۳/۰۴/۱۱