وبسایت بسیجیان پایگاه شهید مطهری ده آباد

پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به مملکت شما آسیب نرسد امام خمینی ره

وبسایت بسیجیان پایگاه شهید مطهری ده آباد

پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به مملکت شما آسیب نرسد امام خمینی ره


ماجرای فتنه‌ی سامری، گوساله‌سازی و گوساله پرست شدن مردم، در طول تاریخ تکرار می‌شود و امروزه هم سامری زیاد شده است، هم گوساله و هم گوساله پرست.
 

 

 

بسم الله الرحمن الرحیم

قصص قرآن، که همه تاریخ انبیای الهی و اقوام موافق و مخالف آنهاست، صرفاً حکایت نیست، بلکه بیان حال و احوال گوناگون زندگی‌های فردی و اجتماعی خودمان است که گذشتگان نیز غیر از این نبوده‌اند. لذا حکایت‌ها، ضمن خبر صحیح از برهه‌های تاریخی، همه درس و حکمت و عبرت می‌باشد.

از جمله این قصه‌ها، قصه‌ی غیبت کوتاه حضرت موسی علیه‌السلام، فتنه‌ی سامری و گوساله‌پرست شدن جمع کثیری از مردمی است که پیش از آن به خدا ایمان آورده بودند.

ماجرای فتنه‌ی سامری، گوساله‌سازی و گوساله پرست شدن مردم، در طول تاریخ تکرار می‌شود و امروزه هم سامری زیاد شده است، هم گوساله و هم گوساله پرست.

فتنه سامری چند ویژگی داشت که اگر امروز دقت کنیم، در جهان و حتی اطراف خودمان نیز بسیار وجود دارد. از جمله این ویژگی‌ها عبارتند از:

اهداف:

*- دشمنی و جنگ با خدا و دین خدا به عنوان «هدف» که در انحراف مردم تحقق می‌یابد؛

*- بدل‌سازی معبود و ساختن إله‌ی دروغین به جای الله جل جلاله برای پرستش مردم به عنوان «استراتژی».

اما خود سامری و گوساله‌سازی‌اش نیز ویژگی‌های خاصی داشت، از جمله:

*- سامری خودش، انسان احمق یا دیوانه‌ای نبود، بلکه از نخبگان و فرهیختگان و نوابع امت موسی علیه السلام بود. حتی اهل معنا نیز بود، تا آنجا که قرآن می‌فرماید: او متوجه اثر رسول [یعنی جایی که جبرئیل ایستاده بود] شد و از خاک آنجا برداشت.

*- سامری گوساله را با سرمایه و هزینه خود مردمی که می‌خواست فریب‌شان دهد ساخت. طلای آنان را گرفت، ذوب کرد و برای‎شان گوساله ساخت تا آن را بپرستند!

گوساله‌اش نیز ویژگی‌هایی داشت که اهمّ آنها جاذبه «سمعی و بصر» بود:

*- این گوساله اولاً به شکل خاصی ساخته شده بود و ثانیاً از طلا بود، لذا نگاه مردم به آن جلب و جذب می‌شد.

*- این گوساله به نوعی مهندسی شده بود که وقتی باد از مخرجش وارد می‌شد، در پیچ و خم‌های داخل می‌چرخید و به هنگام خروج از دهان، صدای خاصی تولید می‌کرد.

وضعیت امروز:

امروزه، سامری، گوساله و گوساله پرست، به مراتب بیشتر از روزگاران گذشته است.

سامری‌ها:

*- نوابغ، فرهیختگان، نخبگان و اندیشمندان بسیاری وجود دارند که تمام همّ و غمّ و همت و توان خود را صرف ساختن انواع و اقسام «گوساله» کرده‌اند.

هدف آنها، همان بدل زدن و جایگزین نمون گوساله به عنوان «إله و معبود» برای اذهان عمومی است، تا به جای توحید و وحدت، حول محور خداپرستی، آن گوساله‌ها را بپرستند و حول محور آنها جمع شوند.

امروزه، صاحبان «زر و زور و تزویر»، در هر کجا و در هر لباس یا مقامی، همان سامری‌ها هستند. سامری بزرگ و سامری‌های کوچک‌تر در جوامع متفاوت.

گوساله:

گوساله‌ی سامری نیز امروز یکی و دو تا نیست، بلکه فراوانند. چرا که جمعیت مخاطبین نیز فراوان است و نظر هر کدام را باید به «گوساله»ی مطلوب خودش جلب کرد. و جالب آن که الزاماً از جنس مجسمه نیستند، بلکه گاه شبیه آدم هستند.

تمامی این گوساله‌ها، با ثروت‌های همان مردم بدبختی ساخته شده است که به جبر و اختیار، به سوی گوساله‌پرستی دعوت می‌شوند. منابع زیر زمینی چون: نفت و گاز و سایر معادنی چون: طلا، نقره، الماس، اورانیوم ...، هم چنین منابع طبیعی مثل کشاورزی، دامپروری، آب‌راه‌ها، بنادر ... و نیز حاصل تمامی تلاش مردم، به جیب سامری‌ها می‌رود تا گوساله‌ها را درست کنند.

بیشترین جاذبه‌ی این گوساله‌ها نیز در همان «سمع و بصر» است. بخش بصرش (دیداری) با نمایش جلوه‌های علمی، جلوه‌های قدرت، جلوه‌های وحشی‌گری و سپس جلوه‌های مطلوب ثروت و قدرت و جاذبه‌های رفاهی و جنسی و ...، به نمایش گذاشته می‌شود و بخش سمعش (شنوایی)، با کلام. نظریه، فرضیه، دورغ، تهمت، فتنه، تهدید، شایعه، جوّسازی و ...، که همه با کلام است.

کلام، معجزه‌ی عصر ماست، چنان چه خداوند متعال معجزه‌ی آخر الزمان را کلام الله قرار داد تا این کلام‌های دروغین را افشا و خنثی کند.

مطبوعات، انتشارات، شبکه‌های تلویزیونی، ماهواره، اینترنتی [شبکه‌های اجتماعی – شبکه‌های خبری و ...]، هنر هفتم در سینما و تأتر، موسیقی و ...، همه «ابزار» تغذیه «سمعی و بصیری» هستند، چرا که چشم و گوش، دو منبع دریافت انسان برای درک می‌باشد. البته شراب و مواد مخدر را نیز تنگش می‌گذارند، تا هوش و هواس درستی باقی نماند و گوساله، از خدا و نیز سامری از پیامبر خدا و «ایسم» یا صدای باد در مخرج، شکم و دهان گوساله، از کلام حق تشخیص داده نشود.

گوساله پرست‌ها:

گوساله‌ پرست‌ها، همان مردم بدبخت و عوامی هستند که پس از شنیدن تمامی استدلال‌های عقلی و دیدن معجزات عینی؛ ایمان آوردند یا دست کم اسلام آوردند (تسلیم دین الهی شدند)؛ اما در کوتاه‌ترین زمان، با کمترین فتنه و با دیدن گوساله‌های طلایی، عقل و قلب و چشم و گوش را به باد دادند و گفتند: فعلاً به پرستش همین گوساله مشغول می‌شویم، تا پیامبرمان بازگردد. حالا یا موسی (ع) باز گردد، یا عیسی (ع) باز گردد و یا مهدی سلام الله علیه ظهور کند.

ع. چینی‌چیان

  • یار مهدی