خبرگزاری بسیج: سخنگوی دولت گفت: درباره افزایش قیمت‌ها دولت هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت ندارد. دولت با توجه به سیاست مهار تورم، با هیچ افزایش قیمتی موافقت نخواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری بسیج؛ محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت پیش از ظهر امروز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران از بررسی نقشه راه برنامه ششم توسعه توسط هیئت وزیران خبر داد و گفت: در جلسه امروز هیئت وزیران در دو بخش به مباحث و مسائل اساسی کشور پرداختیم.

وی ادامه داد: ابتدا بحث بررسی نقشه راه و برنامه زمان‌بندی برنامه ششم مورد توجه هیئت وزیران قرار گرفت. با توجه به اینکه در جلسه روز یک‌شنبه چگونگی تهیه و تنظیم برنامه ششم به هیئت وزیران ارائه شد، امروز نظرات اعضای هیئت دولت و رئیس جمهور در خصوص نحوه رسیدگی و تهیه و تنظیم برنامه ششم در معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی مورد بررسی قرار گرفت.

نوبخت تصریح کرد: در این جلسه قرار شد معاونت نظارت راهبردی رئیس جمهور پیش از اینکه برنامه ششم را کامل کند، ابتدا از برنامه‌های اجرا شده در کشور آسیب‌شناسی داشته باشد و با شناسایی موانع توسعه که به‌رغم اجرای 5 برنامه توسعه پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و 5 برنامه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و اینکه هنوز ابعادی از مسائل توسعه باقی مانده و با شناخت این موانع، برنامه ششم را تهیه کنیم.

سخنگوی دولت با بیان اینکه برنامه ششم توسعه باید با ابتلا به سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی تهیه شود، گفت: سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده به‌عنوان محور کار برنامه ششم توسعه مورد توجه قرار گرفته تا بتوانیم در جهت شناخت مشکلاتی که طی اجرای برنامه‌های گذشته وجود داشته و منجر به عدم توازن منطقه‌ای شده، در چارچوب سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و برنامه‌هایی که رئیس جمهور در دوران انتخابات برای اداره امور کشور بیان کرده است، آنها را در قالب برنامه ششم توسعه اجرایی کنیم.

وی با اظهار "در زمینه تدوین برنامه ششم توسعه مقرر شد با توجه به اینکه سال‌های 93 و 94 قبل از اجرای برنامه ششم قرار دارد، از این فرصت استفاده و در خصوص ساختارهایی که برای اجرای برنامه لازم است و چند مسئله مهمی که به‌عنوان مسائل اساسی کشور وجود دارد، طی این دو سال برنامه کوتاه‌مدت ویژه برای آن تدوین کنیم،" گفت: قرار شده است که همین رویکرد مسئله‌محوری را در برنامه ششم دنبال کنیم.

نوبخت ادامه داد: با توجه به اینکه رویکرد دانش‌بنیانی در برنامه ششم مد نظر قرار گرفته و همچنین ما به رشدهای اقتصادی بالای 10 درصد در این برنامه نیازمندیم، قرار شد از دانش، تکنولوژی‌های مدرن و فناوری‌های نو در برنامه ششم استفاده کنیم.

** اختصاص 250 میلیارد ریال برای احیا و بهسازی جنگل‌های زاگرس

سخنگوی دولت در بخش دیگری از سخنانش به مصوبات و جزئیات دیگر جلسه امروز هیئت وزیران اشاره کرد و گفت: در بخش دیگری از این جلسه موضوع کشاورزی مورد توجه قرار گرفت که بر این اساس برای احیا و بهسازی جنگل‌های زاگرس، 250 میلیارد ریال اختصاص داده شد. همچنین برای مبارزه با آفت‌های ملخ و زیتون که در 16 استان به ما گزارش شده، 45 میلیارد ریال اختصاص یافت.

وی همچنین افزود: در بخش دیگری از این جلسه برای انتقال آب با لوله تا مزارع استان بوشهر، 40 میلیارد ریال اختصاص یافت.

نوبخت در ادامه به برنامه وزارت تعاون برای تهیه بسته‌های امنیت غذایی اشاره کرد و گفت: در این جلسه برای حمایت غذایی 187 میلیارد تومان به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اختصاص یافت تا هفته آینده بتواند مرحله نخست این حمایت غذایی را نسبت به اقشار کم‌درآمد انجام دهد.

** دولت مصمم است که نظام برنامه‌ریزی را متناسب با مأموریت‌هایش احیا کند

سخنگوی دولت در ادامه در پاسخ به سؤال خبرنگاران در مورد نحوه چگونگی تنظیم برنامه ششم توسعه گفت: در بحث چگونگی رسیدگی و تهیه و تنظیم برنامه ششم، رئیس جمهور این موضوع را مورد تأکید قرار داد که با ساختار و تشکیلات فعلی نمی‌شود برنامه مناسبی را برای دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز تهیه کرد، مگر اینکه بتوانیم اصلاح ساختار داشته و سازمان نظام برنامه‌ریزی کشور را احیا کنیم.

وی با بیان اینکه تاکنون دو شکل از این سازمان مورد تجربه قرار گرفته است؛‌ یکی به‌صورت سازمان برنامه و بودجه و دیگری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، خاطرنشان کرد: هرکدام از اینها یک امتیازات و کاستی‌هایی داشتند، اما آنچه قرار است دوباره احیا شود، باید سازمانی روزآمد بوده اشکالاتی که در سازمان برنامه و بودجه و یا سازمان مدیریت و برنامه ریزی وجود داشت، قطعاً در سازمان جدید نباید تکرار شود.

نوبخت در همین زمینه ادامه داد: ما با دقت کار را دنبال می‌کنیم و دولت مصمم است که نظام برنامه‌ریزی را متناسب با مأموریتی که برای آن قائل هستیم احیا کند که در آینده نزدیک این کار صورت خواهد گرفت.

سخنگوی دولت در مورد سوخت پالایشگاه‌ها و برنامه‌های دولت برای تأمین آن اظهار داشت: هم وزیر نیرو به یک صورت و هم وزیر نفت به‌صورت دیگر درجهت تأمین سوخت لازم برای نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌ها سخن گفته‌اند و امیدواریم که مشکلی نداشته باشیم و گزارشی مبنی بر اینکه مشکل خواهیم داشت، نرسیده چون وزارتخانه‌ها خودشان را برای این کار تجهیز کرده‌اند.

** دولت قبل کاهش ساعت کاری در ماه رمضان را بدون توجه به قانون اجرا می‌کرد/ ما این اختیار را نداریم

به گزارش خبرگزاری تسنیم، نوبخت در بخش دیگری از سخنانش به برنامه‌های دولت برای کاهش ساعت کار ادارات و دستگاه‌ها در ماه مبارک رمضان اشاره و تأکید کرد: قانون بر 44 ساعت کار در هفته تأکید دارد و سال‌های قبل هم که کاهش ساعت کار در ماه رمضان صورت می‌گرفت،‌ همواره مورد اعتراض و ایراد مجلس شورای اسلامی بود که رئیس مجلس نیز بر این مصوبه اعتراضاتی داشت.

سخنگوی دولت اضافه کرد: دولت قبل کاهش ساعت کاری در ماه مبارک رمضان را بدون توجه به قانون اجرا می‌کرد اما به‌دلیل اینکه این دولت به قانون مقید است بنابراین این اختیار را نداریم که ساعات کار را تقلیل دهیم اما اگر کارکنان دولت بخواهند چه در ابتدا و چه در پایان روز از مرخصی استفاده کنند، دستگاه‌ها نهایت همکاری را با آنها خواهند داشت.

وی در ادامه به برنامه‌های دولت برای پرداخت وام ازدواج اشاره و تصریح کرد: ما از دو هفته پیش اقداماتی را برای تأمین منابع لازم برای پرداخت وام ازدواج انجام داده‌ایم که آن را اطلاع‌رسانی خواهیم کرد. در این زمینه سازوکارهایی را فراهم کردیم که جوانان عزیزمان که ازدواج می‌کنند ما بتوانیم با اعطای وام قر‌ض‌الحسنه، بخشی از مشکلات آنها را تقلیل دهیم و این کار در مراحل پایانی است.

** تحولات عراق را به‌شدت زیر نظر داریم

نوبخت در مورد تحولات اخیر عراق و تحرکات گروهک تروریستی داعش در این کشور گفت: دولت نسبت به این مسئله حساس است و همه رخدادها و موضوعات در عراق را به‌شدت زیر نظر دارد. بخشی از مسائل در هیئت وزیران و بخشی نیز در شورای عالی امنیت ملی که ریاست آن را رئیس جمهور به‌عهده دارد، بررسی می‌شود.

وی در همین زمینه تصریح کرد: به هر صورت برای نظام جمهوری اسلامی ایران که همواره با تروریسم مقابله می‌کرده و در جهت ثبات منطقه فعال بوده، این مسئله بسیار مهم است. ملت بزرگ و فهیم ما مطمئن باشند که ما با دقت هم مسائل را رصد می‌کنیم و هم اقدامات متناسب را برای امنیت‌بخشی مرزها و کشورمان انجام می‌دهیم.

** دولت با هیچ افزایش قیمتی موافقت نخواهد کرد

سخنگوی دولت در بخش دیگری از سخنانش به تأثیر افزایش قیمت در برخی کالاها به‌جهت افزایش قیمت حامل‌های انرژی اشاره کرد و گفت: در مورد افزایش قیمت‌ها، دولت هیچ برنامه‌ای ندارد. اساساً دولت با توجه به سیاست‌ مهار تورم با هیچ افزایش قیمتی موافقت نخواهد کرد و در این خصوص هم امروز تأکید شد که باید دستگاه‌های مرتبط دقت و نظارت کافی داشته باشند که مبادا به‌بهانه افزایش قیمت مختصری که در قیمت حامل‌های انرژی صورت گرفته، برخی بدون دلیل نسبت به افزایش قیمت کالاها و خدماتشان اقدام کنند.

نوبخت ادامه داد: دولت با هرگونه افزایش قیمت که بدون توجه به سیاست مهار تورم انجام می‌شود، موافقت نخواهد کرد و نظارت کافی را بر بازار خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، نوبخت در بخش دیگری از سخنانش درمورد میزان صادرات نفت خام کشور توضیحاتی ارائه داد و گفت: صادرات نفت را بر اساس برنامه‌ای که قبلاً داشته‌ایم، همچنان ادامه می‌دهیم. هنوز تغییر جدی در مورد بازارهای نفت نسبت به گذشته فراهم نشده اما میزان فروش نفت ما متناسب با برنامه و بلکه اندکی نیز بیش از آنچه در قانون بودجه برنامه‌ریزی کرده‌ایم، است.

** انگلیس می‌تواند در چارچوب مقرات بین‌المللی نسبت به بازگشایی سفارتخانه‌‌اش در تهران اقدام کند

سخنگوی دولت در ادامه به بازگشایی سفارت انگلیس در تهران اشاره کرد و گفت: مطمئن باشید دولت جمهوری اسلامی ایران هیچ حرف غیرمنطقی و غیرقانونی را از هیچ دولتی نمی‌پذیرد و در ارتباط با بازگشایی سفارت انگلیس در تهران، غیر از حادثه‌ای که قبلاً به وجود آمد، ما هیچ مشکل خاصی ــ همان‌طور که ما با سایر کشورهای اروپایی نداریم ــ با انگلیس هم نداریم و می‌توانند در چارچوب قوانین و مقرات بین‌الملل نسبت به بازگشایی سفارتخانه‌شان اقدام کنند.

نوبخت در ادامه به فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی اشاره کرد و افزود: تشکل‌های سیاسی‌مان و آنهایی که در وزارت کشور ثبت شده‌اند، بین 100 تا 200 حزب و انجمن سیاسی هستند. با توجه به مشکلاتی که در فضای عمومی وجود دارد، همه آنها فعال نیستند. دولت از فعالیت همه احزاب استقبال می‌کند و هر کمکی که بتوانیم در جهت فعال‌تر شدن احزاب و تشکل‌های سیاسی و اینکه حتی با اعطای رسانه مشخص به اینها اقدام کنیم، در سیاست دولت است و هیچ محدودیتی در این خصوص نخواهیم داشت.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به حمایت‌های دولت از ورزش کشور و همین‌طور تیم‌های ملی، تأکید کرد: قبل از اینکه تیم ملی کشورمان به بازی‌های جام جهانی اعزام شود، برای مقدمات آن بیش از 60 میلیارد تومان اعتبار به دستگاه ورزش اختصاص دادیم. اگر در حال حاضر نیز جامعه ورزشی و کارشناسان هر شخصی را برای سرمربیگری تیم ملی انتخاب و ما را قانع کنند که می‌تواند در جهت بالندگی تیم‌های‌مان مؤثر باشد، مطمئن باشید که دولت این کار را خواهد کرد.

نوبخت با بیان اینکه دولت از شکوفا شدن استعدادهای ورزشی نه‌تنها استقبال می‌کند، بلکه خودش را مسئول این کار می‌داند، گفت: دولت خودش را در ارتباط با اینکه اینها می‌توانند در میادین ورزشی سرافرازی ملت بزرگ ایران را فراهم کنند و موجبات خرسندی آنها شوند، موظف می‌داند و مطمئن باشید که ما با توجه به منابعی که در اختیار داریم، هر چیزی که برای بالندگی بیشتر تیم‌های ملی و ورزشی ما، چه والیبال و چه فوتبال و چه رشته‌های دیگر مؤثر باشد، به آنها اولویت می‌دهیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در جلسه امروز به همه دستگاه‌هایی که به‌نوعی متصدی و متکفل بازار هستند، تأکید شد که اینها نظارت کافی بر قیمت‌ها داشته باشند تا هم در ماه مبارک رمضان ارزاق کافی در بازار وجود داشته باشد و هم اینکه هیچ قیمتی بی‌جهت افزایش پیدا نکند.

انتهای پیام / ۱۱۴۱۴