چرا مردم از دریافت یارانه انصراف ندادند؟

چرا مردم از دریافت یارانه انصراف ندادند؟

خبرگزاری بسیج: تلاش دولت برای انصراف مردم از دریافت یارانه طی هفته ها و ماههای اخیر تقریبا با شکست رو به رو شد و چیزی حدود ۷۰ میلیون نفر از مردم برای دریافت یارانه نقدی اعلام نیاز کردند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بسیج، در شرایطی که دولت طی دو هفته اخیر تمام تلاش و همت خود را برای منصرف کردن مردم از دریافت یارانه به کار گرفته بود، آخرین اخبار از تعداد متقاضیان دریافت یارانه ها نشان می دهد که بیش از 70 میلیون نفر از مردم کشور برای دریافت یارانه های نقدی ثبت نام کرده اند. این در حالی است که هنوز 2 روز دیگر تا پایان مهلت ثبت نام باقی مانده و آنهایی که به هر دلیلی در طول 10 روز گذشته نتوانسته اند ثبت نام کنند، در این 2 روز مهلت خواهد داشت تا انصراف یا عدم انصراف خود از دریافت یارانه ها را اعلام کنند.  
 
در این بین اما ثبت نام بیش از 70 میلیون نفر در طول 10 روز گذشته در شرایطی رخ داد که اغلب رسانه های گروهی از صدا و سیما گرفته تا روزنامه های حامی و مخالف دولت نیز به یاری دولتمردان شتافته بودند تا مردم را به انصراف از دریافت یارانه ترغیب کنند. در این خصوص حتی اکثر تریبون های نماز جمعه سراسر کشور نیز از مردم و افراد متمول جامعه درخواست داشتند تا از دریافت یارانه نقدی خودداری کنند، اما گویا پروژه "نه به یارانه" با این تعداد ثبت نام در آستانه شکست خوردن قرار گرفته است.  

در فاز نخست هدفمندی یارانه‌ها 77.5 میلیون ایرانی یارانه نقدی دریافت می کردند که تعدادی از آنها به ایرانیان خارج از کشور مربوط می شد. از همین رو دولت ماهانه 3500 میلیارد تومان برای پرداخت یارانه نقدی تامین اعتبار می‌کرد و این موضوع با توجه به آغاز فاز دوم هدفمندی یارانه ها دولت را با چالش مواجه می کرد. از همین رو مردان دولت یازدهم به این فکر افتادند که بار دیگر از مردم برای دریافت و یا انصراف از یارانه نقدی ثبت نام کنند، اما با آمار جدید به دست آمده گویا تعداد انصراف دهندگان از دریافت یارانه کمتر از 10 درصد بوده است.  

 
چرا مردم انصراف ندادند؟ 
 
تاکنون دولت با محوریت سازمان هدفمندی یارانه‌ها تعداد دقیق ثبت نام کنندگان یارانه نقدی را بنا به دلایل خود، اعلام نکرده است اما براساس اطلاعات رسیده به یکی از خبرگزاری ها، در 10 روز نخست ثبت نام، تعداد متقاضیان دریافت یارانه از مرز 70 میلیون نفر گذشته است، ضمن اینکه تعداد انصرافی ها هم همچنان کمتر از 10 درصد هستند. در این بین از 24 میلیون خانوار ایرانی که در فاز اول هدفمندی یارانه‌ها یارانه نقدی می‌گرفتند، تاکنون حدود 22 میلیون خانوار خواستار تداوم پرداخت یارانه نقدی شده‌اند و قطعا این تعداد در روزهای شنبه و یکشنبه که فرصت مجددی برای جاماندگان است، بیشتر هم خواهد شد. 
 
در این بین عدم انصراف مردم برای دریافت یارانه و ثبت نام بیش از 70 میلیونی نشان از عدم اعتماد مردم نسبت به دولت و آینده تفکرات اقتصادی آن دارد. چراکه طبق اظهارات رئیس جمهور از هفته آینده قرار است فاز دوم هدفمندی یارانه ها عملیاتی شود و بر اساس آن افزایش قیمت ها نیز در پی خواهد بود. از سوی دیگر دولتی ها طی هفته های اخیر بیش از آنکه به تشریح فوائد انصراف مردم از یارانه بپردازند، بیشتر وقت خود را به تهدید مردم مبنی بر احتمال جریمه شدن افرادی که اطلاعات نادرست بدهند، صرف کردند. از طرف دیگر دولتمردان در طول هفته های گذشته کمتر به تشریح برنامه های تشویقی خود برای آندسته از خانوارهایی که انصراف می دهند پرداخت و همین مسائل در کنار خاطره تلخ برجای مانده از ماجرای سبد کالای حمایتی دولت سبب شد تا اعتماد مردمی مد نظر دولت نسبت به یارانه ها شکل نگیرد.  
 
از سوی دیگر گروهی از کارشناسان اقتصادی معتقدند دولت در مورد زمان اجرایی کردن و نحوه اجرایی کردن فاز دوم هدفمندی اشتباهاتی را مرتکب شده است و برخی بر این باورند که دولت می‌توانست برای ارتقای اعتماد عمومی اعلام کند که در فاز دوم هدفمندی مردم با افزایش قیمت حامل‌های انرژی مواجه نخواهند شد. 
 
در این خصوص عماد افروغ در خصوص لزوم جلب اعتماد مردمی از سوی دولت، می گوید: اگر اعتماد مردم از دست برود به راحتی مرمت نمی شود. با شناختی که از رفتارهای بعد از انقلاب و سیاست ها دارم فکر می کنم مردم ما خیلی نجیب هستند و باید قدر آن ها را دانست. گاهی رفتارها وسیاست هایی به مردم القا شده که جا داشته اعتراض توفنده ای داشته باشند اما این کار را نکردند. 
 
از سوی دیگر صادق زیبا کلام نیز در خصوص ماجرای یارانه ها گفته است: دولت بنا دارد به یکسری از مردم یارانه نقدی را پرداخت کند و به گروهی دیگر این یارانه را ندهد. این در حالی است که تفکیک این افراد از هم کار بسیار دشواری است. اینکه آیا افراد در فرم ها حقیقت را می گویند یا نه نیز از جمله مسائلی است که دولت را با چالش روبرو می کند. از سوی دیگر نیز احتمالا ماجرای سبد کالای دولت تکرار شود. دولت و شخص رئیس جمهور نیز باید با مردم ارتباط بیشتری داشته باشد و به مردم بگوید که چرا باید از دریافت یارانه نقدی انصراف دهند و بگوید که هزینه 4 ماه یارانه معادل بودجه کل بهداشت و درمان است یعنی چه. 
 
حذف یارانه؛ چالش جدید دولت با مردم 
 
صبح امروز رئیس جمهور در جمع فرماندهان نیروی انتظامی در بخشی از سخنان خود با اعلام این خبر که تا پایان هفته مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها عملیاتی و اجرایی می‌شود گفت: ما باید در این خصوص قانون را اجرا کنیم، طبق قانون می‌دانیم که یارانه باید به افرادی داده شود که نیازمند و متقاضی هستند.  
 
با این تفاسیر به احتمال فراوان از تعداد 70 میلیون ایرانی ثبت نام کننده برای دریافت یارانه ها، شمار قابل توجهی از این افراد از دریافت یارانه نقدی توسط دولت حذف خواهند شد. این در حالی است که خاطره سبد کالای دولت در آخرین روزهای سال 92 و ماجرای ارائه سبدهای حمایتی به برخی افراد و عدم پرداخت آن به برخی دیگر هنوز از یاد مردم نرفته و همین موضوع نگرانی ها را نسبت به حذف یارانه نقدی نیز افزایش داده است. حال باید منتظر ماند و دید که دولت بار دیگر خاطره تلخ سبد کالا را تکرار خواهد کرد یا اینکه این بار واقعا افراد متمول جامعه از قشر ضعیف تر جدا شده و حق به حق دار خواهد رسید.  

انتهای پیام /