خادم: هیئت مدیره و مدیر عامل جدید استقلال و پرسپولیس تا دوشنبه آینده معرفی می شوند/ با این روند فوتبال نابود می شود

خادم: هیئت مدیره و مدیر عامل جدید استقلال و پرسپولیس تا دوشنبه آینده معرفی می شوند/ با این روند فوتبال نابود می شود

خبرگزاری بسیج: معاون وزیر ورزش و جوانان میزان بدهی سرخ‌آبی‌های پایتخت را اعلام کرد و درعین حال خبر داد که تکلیف هیئت مدیره این دو باشگاه تا هفته آینده مشخص می‌شود

 به گزارش خبرگزاری بسیج،امیررضا خادم معاون وزیر ورزش و جوانان شب گذشته در برنامه 90 حاضر شد و با عادل فردوسی پور مجری این برنامه در خصوص مشکلات مالی دو تیم استقلال و پرسپولیس به صحبت پرداخت.

او در این برنامه در خصوص موضوعات مختلفی حرف زد و اعلام کرد که وزارت ورزش و جوانان دیگر قصد هیچ هزینه ای برای این دو تیم ندارد. خادم در ابتدای صحبت هایش درباره خصوصی سازی استقلال و پرسولیس گفت: چند سالی هست که بر اساس قانون اصل 44 که در اواخر دهه 80 مصوب شده بحث واگذاری این دو تیم مطرح است و در بودجه سال 92 این مجوز به دولت داده شده تا این اتفاق بیفتد و در بودجه سال 93 دولت به انجام این کار موظف است. دولت هم اگر در این شرایط حساسیت ویژه ای دارد برای این است که تجربه های ناموفق گذشته تکرار نشود. باید این دو تیم در ابتدا به بلوغ برسند و سپس وارد بحث خصوصی شدن بشوند. البته دولت کاملا مصر است تا این اتفاق رخ بدهد و امیدوارم که این اتفاق تا پایان سال 93 انجام بشود.

خادم افزود: تا دوشنبه هفته آینده همه چیز درباره این دو تیم مشخص می شود و هیات مدیره جدید این تیم ها معرفی می شوند تا مدیرعامل های جدید هم انتخاب شوند. البته از نظر خودم این موضوع تمام شده است اما فعلا آن را اعلام نمی کنم. ما قصد داریم اسب زین کرده ای را در اختیار هیات مدیره این دو باشگاه قرار دهیم و هیات مدیره قوی اقتصادی را هم انتخاب کنیم تا بستر خصوصی سازی استقلال و پرسپولیس فراهم شود. البته این دو تیم این فصل هم خصوصی نمی شوند. البته فکر می کنم این اتفاق در نیمه دوم امسال رخ بدهد اما این که در لیگ بعدی وجود داشته باشد یا نه مشخص نیست چرا که این موضوع دست وزارت اقتصاد است و دیگر دست وزارت ورزش نیست.

معاون وزیر ورزش و جوانان در بحث خصوصی سازی استقلال و پرسپولیس در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر این که این دو تیم وارد بورس می شوند یا نه اظهار داشت: تصورم این است که استقلال و پرسپولیس می توانند سود ده باشند و دیگر زیان ندهند. البته به صراحت این را می گویم که امکان واگذاری این دو تیم در حال حاضر وجود ندارد و باید در ابتدا بحث مدیریت این دو باشگاه حل شود و با انتخاب اعضای هیات مدیره سعی می کنیم در انتخاب رئیس هیات مدیره و مدیرعامل نقشی نداشته باشیم. درباره انتخاب هیات مدیره هم باید بگویم که امیدوارم اتفاقی که برای این دو تیم می افتد متفاوت با تجریه گذشته باشد.

وی با بیان این که این خصوصی سازی ها صوری نیست ادامه داد: نکته اصلی که باید درباره این دو باشگاه رعایت شود این است که استقلال و پرسپولیس تیم های با قدمتی هستند که طرفداران میلیونی هم دارند اما با این که سرمایه ملی ما به حساب می آیند این انگ دولتی بودن به آن ها وجود دارد در حالی که از دولت کمکی نمی گیرند اما تیم های به ظاهر خصوصی از کمک های غیر مستقیم دولت نفع می برند. بحث ما درباره رقم قراردادها و نوع بستن آن ها فقط مختص به استقلال و پرسپولیس نیست و با همراهی سازمان لیگ به سایر تیم ها هم ورود کرده ایم. باید کارها با هم جلو برود تا ببینیم چه پیش می آید.

خادم درباره صحبت های فردوسی پور مبنی بر این که علی پروین در آستانه امضای قراردادی برای یک سال با مبلغ 12 میلیاردتومان بود پس چرا اجازه این کار را به ندادید تصریح کرد: علی پروین از بزرگان فوتبال و ورزش ماست که احترامش هم بر همه ما واجب است اما در مدیریت موضوعات دیگری هم باید لحاظ شود. ما مکلف هستیم تا سال 1393 استقلال و پرسپولیس را خصوصی کنیم. از یک طرف مدیرعامل آن بانک می گوید زیر 4 سال قرارداد نمی بندد اما قانون می گوید بیشتر از یک سال نمی توان قرارداد در این زمینه امضا کرد. درباره مبلغ قرارداد باید بگویم در نگاه اول مبلغ 12 میلیارد برای روی پیراهن خوب است اما آن ها شرایط دیگری هم مد نظرشان بود به طوری که هر شعبه ای از این بانک قرار بود افتتاح شود باید تعدادی از عوامل بازیکنان و مربیان پرسپولیس هم آنجا حضور پیدا می کردند. هر چند که همه امکانات تبلیغاتی فقط روی پیراهن نیست اما در هر حالت نمی شد قرارداد یکساله بست.

معاون وزیز ورزش و جوانان در پاسخ به سوال فردوسی پور که برای یک سال آیا بخش خصوصی هزینه می کند یا نه گفت: به هر حال این محدودیتی است که وجود دارد قانون هم اجازه یک سال را به ما می دهد. باید برای این یکسال دنبال اسپانسری باشیم که با این شرایط کنار بیاید و برای یکسال پول بدهد چون اگر این اتفاق نیفتد دیگر وزارت ورزش و جوانان راهکاری در این باره ندارد.

خادم در خصوص بدهی باشگاه پرسپولیس اظهار داشت: در حال حاضر رقمی که ما به آن دست پیدا کرده ایم 70 میلیارد تومان است که شاید این رقم بالاتر هم برود. به هر حال باید درآمد های و هزینه های غیر شفاف هم مشخص شوند تا بتوان رقم صحیح را اعلام کرد. شاید هم این رقم پایین تر بیاید. در نهایت هر چه به دست امد باید در اختیار مردم قرار دهیم.

وی در پاسخ به این سوال که از این میزان بدهی سهم مدیرعامل قبلی چقدر بوده است به مجری برنامه 90 گفت: حدود 20 میلیارد تومان این بدهی برای مدیران گذشته است و حدود 50 میلیارد تومان هم برای مدیریت سابق این تیم است.حسابرسان ما در باشگاه پرسپولیس این مبلغ را محاسبه کرده اند. البته من نمی توانم پاسخگوی مدیریت زمان او باشم اما دستگاه های نظارتی موظف هستند که این مسائل را بررسی کنند و مشخص شود در این زمینه مردم چه پاسخ هایی را خواهند گرفت. ما البته در وزارت ورزش کارهایی کرده ایم که تا قطعی نشود آن ها را مطرح نمی کنیم. همانند موضوع کمک 2 میلیاردی به پرسپولیس که در لحظات آخر با این که اسپانسری هم برای سرخپوشان پیدا کردیم گل به خودی خوردیم و شرایط این گونه شد.

پیشکسوت کشتی کشورمان که این روزها معاون وزیر ورزش در زمینه خصوصی سازی استقلال و پرسپولیس شده ادامه داد: طبق محاسبات ما استقلال 45 و پرسپولیس 70 میلیارد تومان بدهی دارند که از هفته آینده هم به بحث استقلال ورود می کنیم.

وی افزود: فشار روی دولت در زمینه اقتصادی وجود دارد که باید تحریم ها و اقتصاد مقاومتی را هم به ان اضافه کرد و ورزش هم در این زمینه باید ورود کند و از سال جدید دیگر وزارت ورزش به استقلال و پرسپولیس کمک نمی کند. کل بودجه ما در سال 93 برای ورزش 150 میلیارد تومان است که 50 فدراسیون المپیکی و 2500 هیات شهرستانی داریم که سال قبل به هر کدام از این هیات ها فقط 100 هزار تومان رسیده است. فوتبال باید خودش مولد باشد و راهی که فوتبال در آن قدم بر می دارد با ادامه این شرایط رو به نابودی رفتن است. ما قصد داریم کاری که برای استقلال و پرسپولیس کردیم را با کمک سازمان لیگ برای سایر تیم ها هم انجام دهیم.

نماینده تام الاختیار وزیر ورزش در امر خصوصی سازی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس همچنین در مورد میزان بدهی باشگاه استقلال نیز گفت: براساس بررسی هایی که از سوی سازمان بازرسی صورت گرفته است، میزان بدهی باشگاه استقلال حدود 45 میلیارد تومان است که 36 میلیارد تومان آن مربوط به زمان حضور علی فتح الله زاده در این باشگاه است.

انتهای پیام /